به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، محمدرضا چنگانی مدیرکل سیر و حرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: اینکه گفته می شود سرعت حمل بار در شبکه ریلی بسیار پایین بوده و سرعت قطارهای باری کمتر از ۵ کیلومتر است، درست نیست و قطارهای باری در راه آهن مطابق با استانداردهای روز سیر میکنند.
وی توضیح داد: سرعت بازرگانی فاصله زمانی دو بارنامه متوالی است از زمانی که بارنامه باردار به مقصد برسد و تخلیه شود و بارنامه خالی واگن تحویل شرکت راه آهن شود. اما اتفاقی که در عمل می افتد این است که زمانی که بار را به مقصد می رسانیم اکثر صاحبان کالا دچار مشکلاتی در حوزه تخلیه و بارگیری هستند و بعضی واگن ها چندین ماه توقف دارند.
وی در اینباره به مثالی اشاره کرد و افزود: به عنوان نمونه نفت کوره به ماهشهر حمل می شود و به علت پرشدن مخازن، فرآیند تخلیه متوقف شده و واگن ها در مقصد متوقف می ماند و اینها در سرعت بازرگانی لحاظ می شود.
مدیرکل سیر و حرکت راهآهن یادآور شد:به غیر از مشکل پر شدن مخازن، یکی دیگر از مشکلات صاحبان کالا انتظار در صف تخلیه بار است. به طور نمونه، گندم از بندر امام به مقاصد مختلف از جمله کرج، کردان و رباط کریم حمل می شود اما از آنجا که توان تخلیه سیلو یک تعداد خاص است این واگن ها در صف تخلیه می مانند و عملیات تخلیه با مشکل مواجه می شود و اینها جز زمان سرعت بازرگانی محسوب می شود در صورتی که شرکت راه آهن هیچ دخل و تصرفی در این موضوع ندارد.
چنگانی گفت: سرعت سفر و سیر واگن ها در محورهای مختلف با توجه به شیب و فراز خط، متفاوت است اما سرعت سیر متداول و میانگین چهار سال گذشته، ۳۰ کیلومتر بوده است.
وی همچنین درباره کاهش بهره وری واگن های باری در شبکه ریلی گفت: طی چند سال گذشته چندهزار واگن باری به شبکه ریلی اضافه شده در حالی که توان کشش ما همان تعداد محدود است. صاحبان کالا با توجه به رقابتی که با هم دارند بارها را تحویل گرفته اند اما بار در مبدا و مقصد دچار رسوب شده است. یعنی در چرخه حمل بار، نسبت تعداد واگن بیشتر از تعداد لکوموتیو است و تناسبی وجود ندارد. اما در بعضی مسیرها تعداد واگن از میزان ظرفیت بار بیشتر است و این موضوع بهره وری واگن ها را پایین می آورد.
وی تاکید کرد: برای حل مشکل بهره وری پایین واگن های باری، بایستی هم تعداد لکوموتیوها بیشتر شود و هم شرکت ها بر اساس میزان حمل بار خود، واگن به شبکه تزریق کنند تا تعداد واگن بیشتری در چرخه وجود نداشته باشد.
مدیرکل سیر و حرکت در پاسخ به سوالی درباره اینکه رکوردهای مسافری که مطرح می شود نسبت به سال ۱۳۹۹ قابل توجه نیست گفت: در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ که که اوج همه گیری ویروس کرونا بود سفرهای بین شهری به شدت کاهش یافت. حذف قطارهای مسافری موجب استفاده از لکوموتیوهای مسافری در بخش باری و در نتیجه، سیر روان تر و سریع تر قطارهای باری و حمل بار بیشتر شد. اما در زمان حاضر نیز شاخص عملکرد حمل و نقلی در بخش بار و مسافر روند رو به رشد دارد. ترانزیت نیز ظرف دو ماه گذشته با شروع ترانزیت از مرز ریلی سرخس، افزایش یافته و امیدواریم تا پایان سال به رکوردهای قبل دست پیدا کنیم.
نظر شما